Language

En starten ...

De motor loopt weer ...

installing dash Een mijlpaal waar we lang naar hebben uitgekeken: Het starten van de motor voor de eerste keer. We moesten wel een paar hindernissen nemen om er te komen, maar het is gelukt. Het eerste probleem dat we tegen kwamen was dat de koppeling niet goed werkte. Het bleek dat de koppelingsvork verkeerd om zat gemonteerd. Om dat te corrigeren moest de motor er weer uit. Nadat die was hersteld, bleek de koppeling cilinder te lekken. Daar moest een nieuwe voor komen. De verdeler en de ontsteking was eerder al getest op een test opstelling. Zodoende wisten we zeker dat de vervroeging goed functioneerde en netjes binnen specificatie limieten was.

dash done Vervolgens heb ik alle elektrische componenten en bedrading getest. Eerst de accu aangesloten via een zekering, voor het geval er ergens kortsluiting zat. Dat bleek niet het geval en alles werkte naar behoren. De ventilator, de lichten in het dashboard, en de ruitenwissermotor. Alles werkte, behalve de brandstofpomp. Hier moesten we een andere voor zien te vinden. Nu bleek er in de buurt een enthousiaste MG eigenaar was die er een hobby in had om oude SU brandstofpompen vakkundig te herstellen. Deze nieuwe/oude pomp werkt prima. Nadat alle elektriek was getest en goed bevonden, konden we de starter laten lopen, maar wel met de bougies verwijderd en de ontsteking buiten werking, dit om olie in de motor rond te pompen. Na een paar seconden hadden we inderdaad een mooie oliedruk.

engine bay De eerste start poging: benzine in de tank, contact aan en wachten totdat er brandstof in de carburateurs zit. Maar nee, de vlotterkamers liepen over en we zagen af van de start poging. Het bleek dat de vlotternaalden niet goed zaten. De volgende dag zouden we een nieuwe poging doen. Dat ging voorspoedig: vroemmmm. De MGA motor loopt weer na 35 jaar stil te hebben gestaan. Na de carburateurs af te hebben gesteld, heeft Daan er een klein rondje mee gereden. Een echte mijlpaal.

Een paar dingen kwamen nog wel aan het licht. Zo werkte de generator niet en was de snelheidsmeter kabel gebroken. Maar voor de rest werkte alles naar behoren: de motor, koppeling, remmen en stuur. Nu moeten we de deuren en spatborden nog monteren en dat kunnen we gaan denken aan een kenteken.