Language

Het onderstel

Verdeel en heers

chassis repair Anders dan alle moderne auto's die de hedendaagse files vullen, heeft de MGA nog een apart chassis en carrosserie. Tijdens het werken aan het carrosserie komt dat goed van pas omdat het chassis de stevigheid en de vorm bewaart. Nu dat de meeste roest schade van het carrosserie is vervangen breekt de tijd aan het carrosserie van het chassis te scheiden. Met behulp van een aantal sterke buren hebben we het carrosserie opgetild van het chassis en op een houten frame met wieltjes gezet. Dat stelt ons in staat het carrosserie zonder veel moeite rond te rijden. Later hebben we het carrosserie weggebracht naar een auto restaurateur om het te laten stralen. Ook stelt me dat in de gelegenheid een expert een goed naar het halffabrikaat te laten kijken.

battery tray Met het carrosserie verwijderd is het chassis veel beter toegankelijk. Ingedeukte delen heb ik eerst uitgesneden, vervolgens recht gemaakt op de werkbank en daarna terug ingelast. In vergelijking met het carrosserie is het lassen aan het chassis veel gemakkelijker. Door de dikte van het plaatstaal hoef je niet bang te zijn op vervorming of doorbranden. Eigenlijk zou het beter zijn eerst op het chassis te oefenen. Dat is wat voor de volgende keer... De accuhouders waren er behoorlijk slecht aan toe. Na eerst de houders het hebben gestraald zijn nieuwe stukken gemaakt en terug ingelast.

Het chassis was in een veel betere staat dan het carrosserie. Dat is ook begrijpelijk gezien de dikte van het in het chassis gebruikte plaatstaal. Hierdoor was het chassis snel klaar om te worden gestraald en bespoten, waardoor het nu weer onberispelijk in een glanzend zwarte laklaag op de oprit staat.

re-assmebly Eenmaal terug konden we natuurlijk niet wachten om het eerste onderdeel aan het chassis te monteren. De achteras werd uit de garage gehaald en onder het chassis gezet. Het begin van de wederopbouw is daar. Tijdens regenachtige en koude dagen hadden we bouten en moeren opgezocht die bij de verschillende onderdelen horen. Zo gaat de opbouw lekker snel. Het heeft iets weg van het opbouwen van een compleet nieuwe auto zo met vers gegalvaniseerde bouten en moeren.

Werk aan de Achteras

Differentieel Op een mooie dag in maart halen Daan en ik samen de achteras onder de auto vandaan, samen met schokbrekers en veren. Het was duidelijk dat door het lekken van de pakkingen en keerringen de olie die normaal in het differentieelhuis zit, zich ook aan de buitenkant van het differentieel had genesteld. Deze vettige laag heeft heel wat Californisch zand en stof weten te verzamelen en na de 30 jaar stilstand is dit goedje verworden tot een materiaal dat waarschijnlijk goed gebruikt zou kunnen worden als nieuwe toplaag een snelweg. Het viel ook niet mee deze laag er vanaf te halen. De tandwielen van het differentieel zagen er verder nog goed uit. Dus nieuwe pakkingen en olie keerringen en natuurlijk een nieuw laagje verf en ook dit onderdeel is weer zo goed als nieuw.

Achteras We hebben een eerste set onderdelen laten zandstralen en van een grondlak voorzien. De benzinetank, onderdelen van de wielophanging, de kachel behuizing, het dashboard, de remtrommels en rem ankerplaten en bevestigingsbeugels van de bumper. Bovenop de grondlak hebben we ook nog een roestwerende laklaag gedaan. gekomen. Al deze onderdelen zien er weer uit als nieuw. Ook hebben we een hele emmer bouten en moeren laten galvaniseren, zodat het bevestigingsmateriaal er ook weer fris en glanzend uitziet. De lagers van de achteras hebben we vernieuwd. Bijna alle lagers maakte wel iets geluid. Ervaring leert dat dergelijke bijna nietszeggende geluidjes dramatisch versterkt worden als het lager eenmaal is gemonteerd. Vervangen door nieuw is dus het motto. Temeer omdat het vervangen achteraf een flinke klus is.

Voor en na

Arm before Arm After We maken voortgang. Niet erg snel, maar dat was nooit de bedoeling. De lol zit 'em in het maken en restaureren. De voorwielophanging is nu van de auto afgehaald. Veel vieze handen en vieze lappen om alles weer schoon te maken. Elk onderdeel dat je beetpakt is bedekt met een laag vet aangedikt met zand en vuil. De voorwielophanging van een MGA is nogal vreemd. Waar andere auto's een soort van top lager hebben, heeft de MG en scharnier pen met een schroefdraad. De linker pen heeft een linkse draad en de rechter pen een rechtse. De auto heeft duidelijk een reparatie achter de rug. De linker en rechter pen zijn identiek. De auto moet op een gladde weg toch wat naar een kant hebben getrokken. Alle bussen van de ophanging zaten behoorlijk vast. Het is duidelijk dat dit onderdeel regelmatig onderhoud nodig heeft middels een paar kneepjes vet via de nippels. Doordat de ophanging onvoldoende is gesmeerd, zijn de bussen vast gaan zitten en is de vering om een bout gaan scharnieren. Het had niet veel gescheeld of die was afgebroken. De onderste draagarm was flink uitgesleten. Maar met wat las en slijp werk is 'ie weer als nieuw.

Suspension BeforeSuspension After Met de nieuwe scharnier pennen van de wielophanging konden we alles weer in elkaar zetten. Wel natuurlijk alle rubbers vervangen. Daarnaast alles netjes roestvrij maken en een mooi lak laagje. Het stuurhuis ziet er nog goed uit. De rubber harmonica hoezen waren gescheurd, waardoor al het vet nu aan de buitenkant zat, aangelengd met zand en vuil. Lekker hoor!! Maar met goed schoonpoetsen borstelen en laken, nieuwe hoezen en het stuurhuis is weer als nieuw. Ophangen in de schuur, en wachten op montage.

Onderwijl hebben we alle metalen onderdelen verzameld in een grote doos. Nu is het tijd om deze onderdelen naar de spuiter te brengen om het te stralen en te spuiten: De tank, de luchtfilters, onderdelen van de kachel, maar ook de remtrommels en rem ankerplaten. Dat zal er heel anders uit gaan zien...

Steering Before Steering After Het mooiste onderdeel is wel de carburateur. We hadden een hele emmer met bouten en moeren laten verzinken. Daar zaten ook onderdelen van de carburateur bij. Nu dit terug was, kon alles weer in elkaar worden gezet, samen met delen die al eerder gepolijst waren. Mooi!!! Het is eigenlijk zonde dat zo'n mooi stukje techniek in het donkere voor-onder komt te zitten. Als iemand toevallig weet hoe ik aan een plexiglas motorkap voor een MGA kan komen, laat het even weten.

Carburettors After