Language

Motor werken

Motor revisie op herhaling

bad rings Het zat eraan te komen. De aanvankelijke motor revisie was niet goed gegaan. Het opboren was op zich prima verlopen. Maar de zuigerveren hebben nooit netjes tegen de zuigerwand aangelegen. Daardoor sloten ze niet goed af en kon olie langs de zuigerwand zijn weg naar de verbrandingskamers vinden en als blauwe rook de uitlaat verlaten. Op de foto is mooi te zien dat de zijkanten van de zuigerveren zwart zijn van de roet. Als de zuigerveren netjes tegen de zuigerwanden hadden gelegen, zou er nooit zwarte roet op de zijkant hebben kunnen komen, maar waren ze netjes glanzend geweest. We zijn Peter van Giersbergen uit Silvorde gaan opzoeken met alle motor onderdelen. De zuigerveren hadden nogal wat schade aangericht. Dus moest alles wederom worden opgeboord. Beetje pech. We hadden beter moeten meten bij het in elkaar zetten. Dan hadden we gezien dat de slot speling echt te klein was. Ook wist Peter te melden dat de kwaliteit van de zuigers matig was. Iets wat we bij MG helaas meer tegenkomen. Er zat nogal wat variatie op de afmetingen van de zuigers. Dus op herhaling zijn we voor een betere kwaliteit gegaan.Ook heeft hij de olie kanalen open gemaakt en uitgespoeld om zeker te zijn dat er geen vuil ergens was achter gebleven. Er zaten wat krasjes op de lagerschalen die daarop duidden.

Verder hebben we toch maar de knoop doorgehakt en direct een nieuwe nokkenas en nok volgers gemonteerd. Ook is de koppeling en vliegwiel gebalanceerd zodat de motor rustiger loopt. Bij het in elkaar zetten en opstarten van de motor hadden we wat moeite om oliedruk te krijgen. We hadden zoals gewoonlijk de bougies nog even niet gemonteerd en op de startmotor de motor rond laten draaien. Omdat we na een paar slagen nog steeds geen druk hadden, hebben we het carter en de oliepomp verwijderd. Daar bleek niets verkeerd, zodat we alles weer gemonteerd hebben en de pomp zelf even van nieuwe olie voorzien. Daar zat het probleem. Nadat er olie in de pomp zelf zat werkte alles naar behoren en hadden we snel weer druk.

Inmiddels loopt de motor nu wel zonder te roken. We zien uit naar het voorjaar om wat meer kilometers te maken.

 

De motor inelkaar zetten...

Meten is weten Onderkant motor

Tijdens onze zomervakantie in Californië zijn de missende onderdelen van de motor aangekomen. Toch nog nog maar eens alles opmeten om zeker te zijn. De zuigerveer slotspeling is een beetje aan de grote kant: 0.45mm. Maar er niet niet veel aan te doen. Eerst dacht ik dat het misschien verkeerde veren waren, maar dat bleek niet zo te zijn. Blijkbaar gewoon wat productie afwijking. Dus deze moeten het maar worden. Er is in ieder geval geen gevaar op vastlopen door te kleine slotspeling.

De zuigers lieten zich eenvoudig installeren. Voldoende olie gebruikt bij het installeren. Ook de motor lagers en de drijfstanglagers passen mooi. Beide hebben een 0.01" overmaat en die passen goed. Nieuwe lock plaatjes gemonteerd om zeker te zijn dat alles ook vast blijft zitten. Bij installatie van de ketting bleek toch dat deze erg versleten was. De ketting spanner komt bijna uit het huis. Daar moet toch maar een nieuwe in. Dus toch maar een nieuwe geplaatst. Er zijn waarschijnlijk 2 redenen waarom de ketting erg versleten is. Ten eerste omdat de motor simpelweg een hoop kilometers heeft gedraaid. Maar bij nadere inspectie bleek de tandwielen niet netjes in lijn te staan. Dunne vullingen van alles bij elkaar 0.5mm maakt dat de tandwielen veel beter tegenover elkaar komen te staan, waardoor de ketting minder zal slijten. Ook zal het aantal kilometers per jaar niet overdreven zijn. Hoewel zeker meer dan de laatste dertig jaar!

ketting spanner Verdeler Tijdens ons bezoek aan de VS hebben we een onderdeel gekocht om de ontsteking te moderniseren: Een Hall sensor die volledig onder de verdeelkap kan worden ingebouwd. Hierdoor is het met gemonteerde verdeelkap compleet onzichtbaar. Het enige dat deze elektronisch ontsteking kan verraden is een extra draad van de verdeler naar de bobine. De Peugeot 404 heeft ook een ontsteking upgrade ondergaan. Nu moet u weten dat ik van huis uit een elektrotechneut ben. Dus elektronisch ontsteking is mij op het lijf geschreven. Maar daarbuiten is een elektronische ontsteking gewoon betrouwbaar en stabiel. Elektronische ontsteking in de MGA: Gewoon doen! Een extra aarde draad gesoldeerd op de grondplaat om ontstekingsverliezen door spanningsval te voorkomen. Samen met de elektronisch ontsteking hebben we een bijpassende bobine gekocht. Oude bobines zijn per definitie verdacht. Van de buitenkant kunnen ze er prima uitzien, maar van binnen kunnen ze doorslag vertonen. Ook meten met een ohmmeter laat niet altijd alles zien. Gewoon een nieuwe erin als het kan.

Een nieuw werkvoord: MG-en

Cylinder Head Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud. Het is tijd om weer een een paar dagen te 'MG-en'. Laten we eens kijken hoe het staat met de motor. De nieuwe zuigers gaven direct aanleiding tot wat discussie. De eindmaat van deze zuiger van het merk County is niet beschikbaar. Normaal zit dat bij de zuigers in de doos erbij Niet in dit geval. Zoeken op internet gaf niet het gewenste resultaat. Ze zijn gemaakt in Taiwan. Dus ga ik van wat persoonlijke connecties gebruik maken om erachter te komen. Nu denkt u waarschijnlijk, waarom niet gewoon de maten gebruiken die MG aangaf. Wel, de zuigers zijn iets anders van opbouw. En vandaag de dag is men in staat om naar nauwkeurigere maten te honen. Waarom dan ook niet proberen nauwkeuriger aan deze maat te komen. Het gaat er eigenlijk om hoeveel speling er tussen de zuigers en de cylinderwand moet komen: 0.04, 0.03 of 0.02mm. We gaan het uitzoeken. We hebben immers de tijd. Als er iemand is die wat meer weet, hou ik me aanbevolen. key wrapped to chassis 1

The cylinderkop heeft wat werk nodig. De speling tussen de klepsteel en de geleiders is te groot. Het moet ongeveer 0.04mm zijn. Maar het is veel meer. Als we daar niets aan doen zal er af en toe een blauw rookgordijn uit de uitlaat komen. Nieuwe kleppen en geleiders dus. Verder valt het allemaal mee.

key wrapped to chassis 1 Bij het ontmantelen van de voorwiel ophanging kwamen we nog wat moois tegen. Om een strip die de bumper met het chassis verbindt zat een oud stuk isolatie band. Nu hoor je wel eens die spookverhalen van auto's die met tape aanelkaar geplakt zitten. Het zal toch niet waar zijn... We haalden het tape eraf en er kwam een sleutel onder vandaan. De sleutel die in het contact slot zat toen we de auto kochten was zeker niet orgineel. Maar het lijkt erop dat deze wel origneel is. Ik betwijfel of de vorige eigenaar wist van deze 'geheime' plek voor de reserve sleutel. Ik zal eens vragen.

seat 1 seat 2De stoelen waren al eerder uit de auto gehaald. Daan had de eer om de bekleding los te maken en eraf te halen. Alles proberen heel te houden, dat maakt het namaken eenvoudiger. Het frame van de leuning was nog goed. Een schuurpapiertje en een nieuw laagje verf en dan kan 'ie er weer tegen. De zitting heeft een frame van multiplex. Daar was er een van gebroken. Namaken is simpel: Leg het frame op een nieuw stukje watervast multiplex en de zaag doet de rest. Een mooi laagje verf en het ziet eruit als nieuw. Jammer dat er later leer overheen komt, waardoor je er eigenlijk niets van ziet. Maar roesten en rotten doet het niet.

seat 2

Lesje in motor revisie

This piston is doneSoms lijken dingen toch slechter dan op het eerste gezicht lijkt. Een oude bekende motoren reparatie expert die ook de cilinderkop van de 404 onder handen heeft gehad, heeft de motor eens goed bekeken. Ik dacht dat hij me een complimentje zou geven over hoe netje 'ie eruit zag. Nauwkeurig werd alles bekeken en opgemeten. De cilinder en de zuiger werden nagemeten en met de boeken vergeleken. Daaruit bleek dat de speling veel meer dan de tolerantie was: De motor is een beetje versleten was de voorzichtige mededeling. Hij zal best lopen hoor. Maar niet echt netjes. We namen met motor mee terug naar huis met zoals dat heet: een ervaring rijker en een illusie armer. Bij het uitnemen van de overige zuigers bleek er een met een interessant detail.

Alles wat klaar is De veer was niet alleen gebroken, maar er was ook een stuk zuigerveer dubbel in de groef komen te zitten, terwijl een stuk uit de zuiger is geslagen. We besloten dat er een overmaat zuiger in moet en dat de cilinders moeten worden opgeboord en gehoond naar deze nieuwe 0.02" overmaat. Aangezien de drijfstang lagers en de motor lagers toch ook niet helemaal schoon waren, hebben we maar besloten die ook te vervangen.

In de afgelopen weken hebben we af en toe gewerkt aan de delen die we van de auto hebben afgehaald. De ventilator motor kreeg een nieuw laagje verf en nieuwe borstels. De spatplaten (voor en achter de achter wielen) kregen nieuwe stukken ingelast. Daan heeft de deuren verwijderd en die uit elkaar gehaald. In een regenachtige weekend heb ik de carburateurs uit elkaar gehaald en mooi opgepoetst. De 2 koperen bedieningsarmen van de choke wafer behoorlijk versleten. Een gat was door slijtage vergroot van zo'n 5mm tot bijna 9mm. Dat hebben we opgelost door een bout pas te maken in het gat en vervolgens daarin vast gesoldeerd. Daarna weer een gat van 5mm geboord in het nieuwe staal Het zal nu ook wat slijt vaster zijn. Brakes and clutch are ready

De remschoenen en de koppelingsplaat zijn gereviseerd door een bedrijf in de buurt . Ik vraag me af hoe lang het zal duren eer we die aan een echte test kunnen onderwerpen...

Mooi verfweer

Afgelopen weekend was er een van uitzonderlijk mooi weer voor oktober: blauwe lucht een lekker zonnetje. Mooi weer om de onderdelen die we van de MG hebben afgehaald schoon te maken, te renoveren waar nodig en van een fris laagje verf te voorzien. Het eerste was de olie pomp aan de beurt. Doordat de auto 30 jaar niet is gebruikt is de olie flink ingedikt. Het leek wel teer. Maar de oliepomp mankeerde niets: ruim binnen de specificaties. Dus die kon zo een plastic tasje in met een labeltje: Klaar om in te bouwen. Daarna was de startmotor aan de beurt. Deze was eigenlijk alleen maar erg vet en vies, maar geen speling of versleten borsteltjes. Dus na een flinke poetsbeurt en een vers laagje verf kon ook die op het schap: “klaar om in te bouwen”.

De ruitenwissermotor was de volgende in de rij. Die zag er na het weghalen van soms 1 cm dikke laag van vet en vuil nog heel netjes uit. Nu kent u vast het liedje: “It never rains in California”. Nu weten we uit ervaring dat het wel regen in Californië. Maar niet genoeg om een ruitenwissermotor te verslijten. De verf van de plaat waarop de ruitenwissermotor is bevestigd was helemaal afgebladderd, en ook de bevestigingsrubber waren compleet opgelost. Blijkbaar heeft de remolie van de ernaast gemonteerde hoofdremcilinder zich een weg gevonden naar omliggende componenten.

We bereikten afgelopen weekend een mijlpaal: de eerste “voor en na” foto. Het motorblok kwam deze eer toe. De hoofdlagers van de motor zijn goed. De nokkenas is zeker gebruikt. Maar voorlopig goed genoeg. Uiteindelijk gaan we geen 10,000km per jaar meer met de MGA rijden. En zo te zien kan de nokkenas worden vervangen zonder de motor uit te bouwen: Leuk voor later.