Language

Opbouw fase

Rookgordijnen op de dijk

parcel shelf remake De hoedenplak van de MGA moest nog steeds gedaan worden. Toen we de auto kochten, zat er helemaal geen hoedenplak in. Zelfs het frame van de hoedenplak was eruit. Nu wil het toeval dat er een paar kilometer verderop iemand woont met eenzelfde MGA coupe. Hij was zo aardig me uit te nodigen voor de koffie en MGA verhalen. Toen hebben we ook de hoedenplan nauwkeurig opgemeten en nagetekend, zowel het metalen frame als ook de houten lijst die tegen het frame zit gemonteerd.

parcel shelf Het frame zelf is redelijk gemakkelijk na te maken van een stuk plaatstaal van 0.8mm. Eigenlijk heel leuk om een stuk plaatstaal netjes te vormen tot het frame. Eerst de meest lastige stukken en die vervolgens pas maken door ze in te korten in de auto. Vervolgens de delen aan elkaar hechten en netjes glad slijpen. De rest van het frame is eigenlijk heel simpel na te maken en aan het eerste stuk vast te zetten. Een paar laagjes lak maken het compleet. Nadat het frame in de auto is gemonteerd kunnen ons richten op de hoedenplak zelf en de houten strip aan de voorzijde. Als het geheel naar tevredenheid past, kan het worden bekleed. Een leuk projectje voor in de winter. Passen in de auto en dan weer snel naar binnen om bij de verwarming verder aan de onderdelen te werken. Het uiteindelijk pas maken van de houten delen nam nogal wat tijd in beslag. Maar al met al zijn we blij het het resultaat. Oordeel zelf..

remake window lock Een ander klein puntje dat nog moest worden recht gezet was het chromen greepje van het zijruitje. Die was gebroken. Aangezien dat niet meer te krijgen was hebben we dat nagemaakt van stukjes metaal. Oplassen, slijpen, vijlen en schuren: Een paar uutjes aan de werkbank kan leuke dingen voortbrengen. Uiteindelijk waren we tevreden met het resultaat. Het paste perfect. Het verchromen maakt het greepje helemaal af. Op de foto staat het gebroken onderdeel rechts. Het is gelijmd om beter als voorbeeld te kunnen dienen.

On the road We hebben nu ongeveer 1500km op de teller staan. Ondanks het feit dat de auto prima rijdt is het olie verbruik is echt buiten proporties. Er komt constant een blauwe rook uit de uitlaat. Eerst dachten we dat dit met het inlopen te maken zou hebben, maar dat was toch niet het geval. De bougies zijn steeds zwart van de olie en tijdens het stationair draaien bij een stoplicht zie de auto achter je langzaam in een blauwe wolk verdwijnen. Daar moest echte wat aan gedaan worden. Er zat niets anders op dan de motor er weer uit te halen en compleet te demonteren. Het bleek dat de zuigerveren te weinig slotspeling hadden, waardoor ze de zuigerwand hadden beschadigd. Ook bleek er vuil te zijn gekomen in een paar lagers. Waarschijnlijk doordat er toch ergens nog vuil in de olie kanalen zat. Al met al een lelijke tegenslag. De motor moest andermaal een volledige revisie ondergaan.

Een andere tegenslag was dat bij het uitnemen van de motor de hoofdremcilinder bleek te lekken. De remolie was helemaal zwart. Achteraf kwam dit doordat de cups aan het oplossen waren in de remolie. Dit ondanks het feit dat de juiste remolie was gebruikt. Het leek erop dat de kwaliteit van de cups duidelijk inferieur was. De gelekte remolie had ook nog de lak onder de remcilinder aangetast, waardoor we ook dat moesten herstellen. Dit alles met een nieuwe hoofdremcilinder... Als de motor weer terug is hebben we hopelijk beter nieuws. We zullen een overzicht maken van alle problemen die we bij de motor zijn tegengekomen. Het minste dat we met fouten kunnen doen is ervan te leren...

De eerste 100 kms ...

Opbouwen Na de mijlpaal van de eerste rit, zijn we de schermen en deuren gaan installeren, als ook de verlichten en andere zaken die de auto verder compleet moeten maken. Even voorzichtig een gat maken voor de buiten spiegel, zonder uit te schieten op de nieuwe lak. Voor de bedrading van de koplampen hebben een kleine concessie gedaan aan de originaliteit ten faveure van de veiligheid. Er zijn relais gebruikt om niet de hoofdstroom door de kleine schakelaar op het dashboard te laten lopen. Als je moet kiezen tussen origineel en het risico de MGA te verliezen in een brand, is de keuze eenvoudig gemaakt. Bijkomend voordeel is dat er minder spanningsverlies is en dus de verlichting wat helderder is. Wanneer er LED koplampen beschikbaar zijn die in de houder passen, kunnen de relais er weer uit. De ramen in de deur zitten nog niet helemaal naar mijn zin. Daar moet nog wat aan gedaan worden. De panelen die aan de binnenkant van de deur zijn geschroefd zijn wat dikker dan origineel waardoor de deuren moeilijk sluiten. Een mooi klusje voor de komende winter.

Achter Wat auto wel echt af maakt zijn de nieuw verchroomde bumpers. Het duurde even voordat die klaar waren, maar omdat er iemand van de MGA club ons zijn bumpers liet lenen, konden we in afwachting van de bumpers zaken als kenteken en verzekering alvast regelen, zodat we al konden rijden over de rivierdijken van Maas en Waal in onze omgeving. Eerst korte stukjes en naarmate het vertrouwen in de MGA groeide steeds verder.

Een aantal problemen kwamen aan de oppervlakte. Allereerst een geluid in het differentieel. Dat bleek een bout van de aandrijfflens te zijn die niet goed vast zat. Verder hadden we last van buitensporige olie lekkage. Ja, ja, ik hoor u denken: Engelse auto's horen olie te lekken zolang dat er olie inzit. Maar er zijn grenzen... Het bleek een krom distributiedeksel te zijn en daardoor een lekkende keerring. Dus dat is inmiddels ook verholpen en nu blijft de oprit een schoon.

MGA coupe '57 In de tussentijd hebben we nu ruim 800km op de teller staan en het rijden in de MGA is een feest. Schakelen gaat perfect en de motor loopt geweldig. Nog geen enkele keer afgeslagen of zelfs maar overgeslagen. De enige keer dat de motor niet direct aansloeg, was toen ik het contact vergeten was aan te zetten. Ondanks het feit dat de motor netje loopt, rookt de uitlaat flink: een duidelijk geval van verbrande olie. Het is toch wel erg genoeg dat er toch een keer wat aan gedaan moet worden. Ook het interieur moet nog aan gewerkt worden. Ik heb behoorlijk wat geluid isolatie platen in de MGA gedaan, hetgeen achteraf zeker de moeite waard is gebleken. Zelf met de isolatie is de tunnel direct achter de motor na verloop van tijd toch lekker warm. Er moet nog een laag tapijt overheen, wat het rijden in de auto nog wat aangenamer moet maken.

MGA coupe '57 Buiten het tapijt, het beter stellen van de deuren en ramen moet er ook nog een hoedenplank worden aangebracht achter de stoelen. Die zat er toen we de auto kochten niet in. Tot nog toe hebben we via de verschillende fora niet veel feedback gekregen om een duidelijk schets of foto te bemachtigen. Mocht dat niet lukken, moeten we maar goed naar de bestaande foto's kijken en creatief zijn. Mocht er iemand zijn die een coupe uit 57 heeft met een hoedenplank, houden we ons aanbevolen.