Language

Versnellingsbak

De versnellingen weer in de bak

0.15mm speling Het duurde even voordat we alle reserve onderdelen voor de versnellingsbak bij elkaar hadden .Vooral de ringen voor de 2e en 3e versnelling speling war een probleem. Om de speling op de 2e en 3e versnelling op te heffen zijn er ringen in overmaat verkrijgbaar. Het bleek dat deze ringen in overmaat niet meer te verkrijgen zijn. Nu is de speling net een beetje over de bovengrens. Maar experts verzekerde me dat het geen probleem moet zijn. Dus hebben we de versnellingsbak zo maar in elkaar gezet met 0.15mm speling waar dat eigenlijk 0.1mm zou moeten zijn, letterlijk een haar dikte meer dan normaal. In ieder geval beter dan de 0.35mm die het was.

versnellingsbak klaar Terwijl we de versnellingsbak aan het monteren waren heeft Daan wat foto's gemaakt. Om zeker te weten hebben we alle versnellingen ingeschakeld en getest voordat de deksels erop gingen. Voor de lol hebben we ook van foto's gemaakt met de schakelvorken verwijderd. De kleine foto's laten de bak zien met de 2e versnelling ingeschakeld aan de linker kant en de achteruit versnelling rechtsonder. Het enige probleem was het bedienings-mechanisme van de pook zelf. De achteruit versnelling zit naast de 2e versnelling. Om in de achteruit te komen, moet de pook iets harder naar links worden geduwd in vergelijking met de 1e/2e. Het systeem dat verschil moet maken tussen de 1e/2e en de achteruit is een pin en een veer. Door tegen de veerdruk in te duwen kom je in de achteruit. Echter, de pin zat helemaal vast. Het uit elkaar halen moest deels geschieden door een borgpen uit te boren. Om dit uitboren te herstellen is van een nieuw soort aluminium soldeer gebruik gemaakt. Dat had ik nooit eerder gebruikt, maar het werkt perfect. Wel flink opstoken. Goed te weten dat (giet) aluminium perfect te solderen is.

Ho Ho Ho De versnellingsbak staat weer in elkaar, inclusief de nieuwe koppeling druklager en opgeknapte koppelingscilinder. Met nog een paar dagen te gaan voor de Kerst is het tijd voor wat overpeinzingen. Wat gaan we onder de boom leggen? Beste MG enthousiasten: het is tijd om het vet en vuil van de handen te wassen en wat te kopen voor familie en vrienden.... en voor de MG :) ...

Over tandwielen en naaldlagers...

Speling in de laygear Het enige onderdeel dat nog in elkaar zat was de versnellingsbak. Om aan de versnellingsbak te werken dient deze te worden uitgebouwd. Aangezien de versnellingsbak alleen kan worden uitgebouwd door de motor uit te bouwen is het zaak er zeker van te zijn dat de versnellingsbak in orde is voordat de motor erin gaat. Omdat we er geen testrit mee hebben gemaakt moeten we de bak visueel inspecteren en alle toleranties checken. Van bepaalde onderdelen is bekend dat ze aan slijtage onderhevig zijn. En inderdaad de as van de secundaire as of 'laygear' is behoorlijk ingelopen.

Versleten Die zal moeten worden vervangen. Ook de bijbehorende naaldlagers zijn niet helemaal gaaf meer en moeten worden vervangen. Van de 3 synchronisatie-ringen is de 2e versnelling synchronisatie-ring er het slechtst aan toe, terwijl die van de 4e versnelling nog wel gaat. De eerste versnelling is niet gesynchroniseerd: net als de Peugeot.

De versnellingsdoos Voor het overige zien de tandwielen er nog netjes uit. De axiale speling op de secundaire tandwielen set is een beetje aan de grote kant. Er zijn overmaten beschikbaar. Eerst de ringen maar eens vernieuwen en dan opnieuw zien wat de speling is. Voorlopig kunnen we de onderdelen van de versnellingsbak in een doos opbergen: een soort van versnellingsdoos...

'Hoe krijgen we dat weer in elkaar' hoor ik u denken. Het valt reuze mee, tenminste dat denk ik nu nog. We zullen het zien: Als de MGA na montage 4 achteruit versnellingen heeft verkregen en nog 1 vooruit, is er duidelijk iets misgegaan...