Language

Al het andere

Aan de auto werken in de winter

Winter WerkenDe dagen worden korter en de winter komt eraan. Het lijkt erop dat het een witte en koude kerst gaat worden. Het is te koud om buiten in de sneeuw aan de auto te werken. Dus moeten we de plannen een beetje aanpassen om binnen te kunnen werken. De richting aanwijzerknop eerst maar eens uit elkaar nemen. Dat is geen arm aan de stuurkolom, maar een knop op het dashboard. Je draait de knop in de richting die je op wilt gaan en een ingenieus systeempje met vacuüm houdt de schakelaar een poosje in die stand. Ik zal er een klein stukje elektronica aan toevoegen om de tijd dat de schakelaar blijft staan beter programmeerbaar te maken.

CarburetorsDe carburateurs heb ik eens flink schoon gemaakt en gepolijst. Met een rebuild kit zijn alle pakkingen en slijtage gevoelig componenten te vervangen. Ook maar een boekje gekocht over de SU carburateurs, hoe ze werken en hoe je ze netjes moet afstellen. Alle stalen componenten zijn er afgehaald en in de emmer gestopt die we naar een persoon gaan brengen die het kan galvaniseren. De foto laat ook de koperen bedieningsstangetjes zien waarvan ik de gat maten terug had gebracht naar de originele waardes. Leuk toch?

Welding result Met alle panelen en spatborden van de auto kwamen we een beetje in ruimte gebrek. Dus alles maar aan het plafond opgehangen. Als ik nu aan een paneel werk, haal ik die van het plafond. Het modelleren van de stukjes plaatstaal is erg tijdsintensief. Maar door er voldoende lang aan te werken en met veel passen en meten lukt het aardig. Ik krijg de smaak te pakken. Het is eigenlijk erg leuk en niet zo moeilijk als het lijkt. Als u het ook eens wilt proberen, heb ik nog wel een stukje plaatstaal. Check voor dat u begint even of de buren thuis zijn.... Voor het repareren van het plaatwerk gebruik ik 0.8mm dik plaatstaal. Dat is goed te vormen en toch sterk genoeg en dik genoeg om te lassen. De eerste stukken die ik heb gelast zitten niet in het zicht. Daarna voorzichtig de plaatstukken die wat meer in het zicht zitten... Oordeel zelf...oil seal holder

Ik krijg dermate de smaak te pakken dat ik ook een oliekeerringhouder maak die half kapot was. Eerst een vormpje gemaakt van hardhout, en dan maar hameren... Daarna een paar gaatjes gemaakt en met plug lassen aan het distributie deksel gelast. Maar een kijken of het echt dicht blijkt te zijn, over een jaar of zo....

Brandstofpomp upgrade

Fuel pump upgrade Wat voor de een een welkome verbetering is, is voor de ander een schande. De brandstofpomp had ernstig ingebrande contacten. In die dagen was het lastig om het vonken op contact te onderdrukken als de schakelaar de stroom in een spoel uitschakelt. Een condensator onderdrukt het maar ten dele. Als een MOSFET wordt gebruikt om de stroom te schakelen, kan de vonk echt voorkomen worden. En met de rubberen beschermhoes gemonteerd, is het niet te zien. En ja, als u goed kijkt, ziet u dat er gekozen is om de min aan de massa te leggen. De + aan massa is zo verwarrend....

Chroom restauratie

Chrome plating Nu dat het laswerk is gedaan en het lakken van de het carrosserie in volle gang is, kunnen we onze aandacht richten op het chroomwerk van de MGA. Sommige delen waren nog goed. Het raam frame van de deur zag er nog behoorlijk uit. Een flinke dikke arm poetsen en wat oude lappen en chroom polijstmiddel was alles wat er voor nodig was. Bij vele andere delen was het chroom te ver heen om nog te redden. Twee wieldoppen en de gril waren door roest zwaar aangetast.

Verchromen is duur. Dit komt omdat er veel handwerk voor nodig is. Eerst moet het oude chroom worden verwijderd. Dit gebeurt in een bad. De grill was dermate geroest dat we stukjes hebben moeten inlassen. Na deze reparaties zijn deze en andere delen voorzien van achtereenvolgens koper, nikkel en uiteindelijk chroom. Daarna worden de delen gepolijst tot hoogglans. Het resultaat mag er zijn. Oordeel zelf.

De achterkant van de grille en bijvoorbeeld wieldop heb ik in een primer gezet om roestvorming te voorkomen. Het aanbrengen van chroom gaat slecht in hoekjes waardoor daar juist snel weer roestvorming optreedt. . De bumpers vindt u niet op de plaatjes, die waren niet meer te herstellen. Hiervoor moeten we op zoek naar nieuwe.

Dashboard reparatie

Dash is ready Tijdens de demontage van de MGA is het dashboard in z'n geheel uit de auto gehaald. Daarna zijn al de klokjes en knoppen uit het dashboard gehaald. Het kunstleer dat over het dashboard is gespannen was hier en daar beschadigd. Er waren extra gaten geboord voor onder meer een extra schakelaar. Nadat het hele dashboard kaal was konden de extra gaten worden dicht gelast en is het gestraald en gespoten samen met een aantal andere stukken metaal. Nieuw kunstleer is gevonden dat sterk lijkt op het leer dat op de stoelen gaat komen. Dat is netjes op het mooie gladde en nieuw gespoten metaal gelijmd.

De chromen ringen van de meters zijn flink opgepoetst. De meters zijn weer netjes schoongemaakt. Ik heb op internet gezocht om er achter te komen hoe de temperatuurmeter werkt, gewoon omdat ik ervan uit ging dat de sensor defect was. De meter is met de sensor verbonden door middel van een dun koperen buisje met een binnen diameter van ongeveer 2mm. In dit buisje zit een vloeistof opgesloten die enigszins onder druk staat. Repareren is niet zo eenvoudig. Toch maar even testen voordat we verder gaan. Hij bleek nog gewoon te werken! Oppassen dat het buisje nu niet alsnog breekt, of tijdens het installeren.

Reset the odometer De lichtschakelaar was sterk geoxideerd bij een interne aansluiting. Klaarblijkelijk was hierdoor een zekere weerstand ontstaan die met flinke warmte ontwikkeling gepaard moet zijn gegaan, getuige het gesmolten plastic dat met de schakelaar was versmolten. Ik heb alles goed schoongemaakt en de interne aansluiting verbeterd door het vast te solderen. We willen geen bak geurtjes onder het nieuwe dashboard.

De benzinemeter is ook weer netjes schoongemaakt en de wijzer weer mooi wit gemaakt. Ook is deze samen met de sensor getest en afgeregeld. De echte test zal zijn als we voor het eerst benzine in de tank doen en op de meter kijken. Dat zal zijn vlak voordat we het contact aanzetten om te starten. Wanneer dat zal zijn? Niet meer in 2011. We houden u op de hoogte. Voor nu wensen wij u Prettige Kerstdagen toe.

Het verhaal van de Bekleding

oud Hoewel het nog even gaat duren alvorens we de stoelen in de auto terug kunnen zetten, hebben we toch al aan de frames van de stoelen gewerkt, beschermd van de elementen in de garage. De frames moesten schoongemaakt worden en de frames van de leuning moest worden aangepast. Dit laatste bleek nodig te zijn omdat de rugleuningen uit een roadster zijn gehaald. De oude rugleuning bekleding heeft een patroon van verticale banen, terwijl de coupe een motief heeft van 5 horizontale banen met 2 verticale banen aan de zijkanten.

modified Ook de frames zijn enigszins anders. Een coupe rugleuning loopt precies horizontaal aan de bovenkant, terwijl een roadster een rugleuning heeft die iets afloopt naar buiten. Omdat het leer in een te slechte staat was om het te kunnen behouden, hebben we besloten voor nieuwe bekleding te gaan en daarmee ook de rugleuning te modificeren om het weer een coupe rugleuning te laten zijn. Omdat het leer toch opnieuw moest worden gemaakt, wilden we het leer patroon van de leuning weer maken zoals het in een MGA coupe hoort.

seats ready Bekleding Totaal in Ede. We konden kiezen uit verschillende soorten leer. Wel kregen we het advies om een leersoort uit te kiezen met een fijne structuur. Een advies waar we achteraf blij mee zijn. Ook de kleur van de tunneltjes konden we kiezen. Eenmaal klaar wilden we natuurlijk de stoelen passen in de auto. Maar gezien de staat van het carrosserie is het niet verstandig de stoelen erin te zetten en het risico te lopen dat een scherpe rand het mooie leer beschadigt. In plaats daarvan hebben we Photoshop ter hand genomen om de stoelen te 'passen', lekker onder het genot van een kopje koffie de stoelen op de plek zetten. Kunnen de stoelen ook niet beschadigen.

Nice Een van de eerste dingen die opviel toe we de auto voor het eerst zagen, was dat het stuur gebasten was. Zelfs zo erg dat ik dacht dat de enige optie was het stuur compleet te vervangen. Het stuur lag al op de stapel om weggegooid te worden. Na wat zoeken op internet bleek dat sommige MGA fanaten erin waren geslaagd de breuken in het stuur te herstellen op een heel bevredigende manier. Toen ik in de US was voor werk heb ik de 2-componenten vulmiddel gevonden die deze fanaten hebben gebruikt. Wat vindt u ervan? Het is toch mooi het originele stuurwiel in je handen te hebben. Wat zou dit stuurwiel allemaal kunnen vertellen over de vele aanrijdingen en ongelukken!

Nice